محاسبه افت قیمت خودرو چگونه است و آیا بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کند؟

در هنگام تصادفات رانندگی برای بررسی درصد خسارت وارده توجه به میزان افت قیمت خودرو یکی از بخش های مهم و قابل توجه می باشد. بطور کلی بررسی خسارت در هنگام تصادفات به دو صورت می‌باشد: خسارت مستقیم و خسارت غیر مستقیم.

خسارت مستقیم به خسارت های گفته می شود که در هنگام تصادفات به بدنه و تجهیزات اصلی خودرو وارد شده. اما خسارت غیر مستقیم نوعی از خسارت می باشد که به علت شدت حادثه اتفاق افتاده، ارزش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

محاسبه افت قیمت خودرو

محاسبه افت قیمت خودرو فرمول یا مبنای مشخصی ندارد و بر اساس عرف بازار مشخص می‌شود.

این که خسارت وارد شده برای چه قسمتی از ماشین بوده و نوع خسارت به چه صورت است. آیا خسارت به بدنه وارد شده یا خیر؟ همچنین هزینه‌های بازسازی مجدد، رنگ کاری بر اساس عمق صدمه وارده و  وسعت رنگ شدگی  همه در افت قیمت خودرو موثرند.

خسارت‌های دیگر از قبیل خساراتی که ممکن است به قطعات بدنه خودرو، درب موتور ، گلگیر های جلو و … وارد شود از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ شدگی تاثیر بسیاری را بر روی ارزش خودرو دارند، چرا که عملیات تعمیر و تعویض این قطعات بسیار هزینه بر و مهم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو بررسی عوامل موثر بر آن

همه این موارد با توجه به این که عملیات باز سازی و تعمیر در ایران به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می‌شود و از لحاظ کیفیتی هم بسیار پایین می‌باشد، نهایتا می‌تواند  از لحاظ افت قیمت در بسیاری از موارد بسیار چشم گیر و از لحاظ ریالی هم مبلغ بسیار بالایی باشد.

خسارت افت قیمت خودرو

افت قیمت خودرو تا چه سالی به خودرو تعلق می گیرد

رویه‌ای که وجود دارد این است که به خودروهای بیش از ۵ یا ۶ سال خسارت افت قیمت تعلق نمی‌گیرد. اما با توجه به این که خودروهای خارجی حتی بعد از ۵ یا ۶ سال، قیمت بالای خود را حفظ می‌کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن‌ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می‌کند آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.

بیشتر بخوانید:  بیمه شخص ثالث | بررسی تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث و سقف پرداختی آن

برای دریافت افت قیمت خودرو به چه مدارکی نیاز است

اگر دو طرف برای پرداخت خسارت افت قیمت به توافق نرسیدند، شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی به شکایت راننده آسیب دیده است. باید در ابتدا درخواست براورد افت قیمت تکمیل و به شورا تحویل داده شود. اگر مشخص شد افت قیمت کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، مسئله در همان شورای حل اختلاف قابل رسیدگی است. در غیر این صورت دادگاه مرجع رسیدگی به موضوع افت قیمت خواهد بود.

بعد از این که کارشناس رسمی، میزان افت قیمت را برآورد کرد، باید دادخواست شکایت از مقصر تحویل دادگاه شود.

کروکی تصادف یکی از مهم‌ترین مدارک است. اگر مقصر حادثه فرار کرده و پلیس کروکی نکشیده باشد، کارشناس شورای حل اختلاف بر اساس شواهد و شرح حادثه، کروکی را ترسیم می‌کند. اما به هر حال ممکن است این کروکی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.

افت قیمت خودرو

آیا بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کند؟

بر اساس ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، کارشناس فنی باید میزان خسارت اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمت را مشخص نماید. از طرفی بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هر کسی که به مال یا آبروی طرف دیگر خسارتی وارد می‌کند باید آن را جبران کند. در نتیجه خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه است. اما در این که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن دارد یا نه، نظر قطعی وجود ندارد. عرفا شرکت‌های بیمه هزینه‌ای بابت خسارت افت قیمت پرداخت نمی‌کنند و مقصر حادثه موظف است آن را بپردازد.

البته در مواردی دیده شده که مقصر حادثه پس از پرداخت افت قیمت خودروی آسیب‌دیده، با شکایت از شرکت بیمه خسارت را دریافت کرده است. چرا که بر اساس ماده ۲ قانون شخص ثالث، شرکت بیمه موظف است خسارات بدنی و مالی شخص ثالث را جبران کند و افت قیمت خودرو از این قاعده مستثنی نشده است.

بیشتر بخوانید: بیمه شخص ثالث | برابری دیه زن و مرد در قانون جدید بیمه شخص ثالث

یزدان فرهادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *