بیمه بدنه

بیمه بدنه، نوعی از بیمه غیراجباری است که معمولاً برای صاحبان وسایل نقلیه بعد از بیمه شخص ثالث که پوشش بیمه‌ای الزامی است، شهرت خاصی دارد.
در این نوع از بیمه بیمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه تعهد می‌کند خسارت‌های وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتش‌سوزی، انفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و به‌طور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.
استثناء:این تعریف کلی بیمه بدنه اتومبیل است؛ اما شرکت‌های بیمه مواردی چون : خسارت اتومبیل به علت جنگ، شورش، اعتصاب یا تهاجم - خسارت مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل به علت انفجار - خسارت عمدی بیمه‌گذار، ذی‌نفع یا راننده به اتومبیل - خسارت اتومبیل حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر اینکه گریزنده، متصرف غیرقانونی اتومبیل باشد - خسارت اتومبیل را در حادثه‌ای که طبق گزارش مقامات ذی‌صلاح، به علت مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان توسط راننده پدید آمده باشد بیمه نمی‌کنند.
جالب است بدانید بیمه بدنه تنها برای خودروها قابل خریداری نیستند! طبق قانون و بنا بر اساس آنچه در واقعیت رخ میدهد، بیمه بدنه نه تنها برای خودرو بلکه برای هواپیما، کشتی، کِشنده و ... نیز خریداری میشود

بیمه بدنه چه مواردی را پوشش می دهد؟

پوشش های بیمه بدنه به دو دسته پوشش های اصلی و پوشش های اضافی تقسیم می شوند.

پوشش های اصلی بیمه بدنه

منظور از پوشش های اصلی، خسارت هایی است که به صورت عادی و بدون خرید پوشش اضافی توسط بیمه بدنه جبران می شود. پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر است:
* هر گونه حادثه و تصادف با خودروی دیگر یا جسم ثابت و متحرک
* سقوط، واژگونی، آتش سوزی، صاعقه و انفجار
* سرقت کلی خودرو (مربوط به دزدیده شدن خودرو و آسیب های وارد شده به وسایل اصلی خودرو یا وسایل اضافی درج شده در بیمه نامه در حین سرقت)
* خسارتی كه در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود.
* در صورت بروز خطرات اصلی، خسارت باطری و لاستیک های خودرو نیز تا 50 درصد قیمت نو قابل پرداخت است.

پوشش های اضافی بیمه بدنه

در کنار پوشش های اصلی یک سری پوشش اضافی نیز توسط شرکت های بیمه ارائه می شوند که خرید آن ها به انتخاب مشتری صورت می گیرد و برای هرکدام مبلغ جداگانه ای به قیمت اصلی بیمه نامه اضافه خواهد شد.
این پوشش ها خسارت مواردی را جبران می کنند که در تعهد پوشش اصلی بیمه بدنه نیست.
مهم ترین پوشش های اضافی بیمه بدنه عبارتند از:

یک
پاشیدن مواد شیمیایی و اسیدی
در این پوشش خسارت واردشده در صورت پاشیده شدن مواد شیمیایی به خودرو پرداخت می‌شود.
دو
پوشش سرقت در جای قطعات
خسارت ناشی از دزدی وسایل و قطعات اتومبیل در حالت توقف، تحت پوشش می باشد.
سه
پوشش ترانزیت
این پوشش مربوط به حوادث خارج از مرزهای ایران است و محدودیت نوع خسارت دارد. شامل سرقت کلی و سرقت قطعات نمی‌شود.
چهار
پوشش ایاب و ذهاب
اگر خودرو به دلیل حادثه قابل استفاده نبوده و برای تعمیر در تعمیرگاه متوقف باشد، روزانه مبلغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به بیمه گذار پرداخت می شود. در این پوشش حداکثر مدت زمان پرداخت هزینه 30 روز می باشد.این پوشش مربوط به حوادث خارج از مرزهای ایران است و محدودیت نوع خسارت دارد. شامل سرقت کلی و سرقت قطعات نمی‌شود.
پنج
پوشش شکسته شدن شیشه
این پوشش برای حوادثی مانند شکسته شدن شیشه براثر تغییر دما و یا متراکم شدن هوای داخل خودرو مناسب است.
شش
پوشش نوسانات قیمت
درصورتی‌که در زمان بروز حادثه، قیمت روز بازار خودرو نسبت به قیمت بیمه‌شده آن بالاتر باشد ، می‌توان با داشتن این پوشش،خسارت را به ارزش واقعی روز دریافت کرد.
هفت
پوشش بلایای طبیعی
در این پوشش خسارت های ناشی از خطرات طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، آتشفشان توسط شرکت بیمه جبران می شود.
هشت
پوشش حذف فرانشیز
همانطور که می دانید پرداخت بخشی از خسارت به عهده بیمه گذار است که به آن فرانشیز می گویند. با خرید پوشش حذف فرانشیز، می توانید خسارت های به وجود آمده را به صورت کامل از شرکت بیمه دریافت کنید.
نه
پوشش کشیدن میخ
در این پوشش خسارات ناشی از کشیدن میخ و ایجاد خط و خش بر روی خودرو با اجسام تیز جبران می گردد. البته باید توجه داشت که این پوشش فقط در بیمه بدنه ایران ارائه می شود.

بهترین بیمه بدنه خودرو

شاید برای‌تان سؤال باشد کدام شرکت بهترین بیمه بدنه خودرو را ارائه می‌دهد؟ کدام شرکت خدمات بهتر و قیمت مناسب‌تری ارائه می‌کند؟
برای خرید بیمه بدنه معیارهای متفاوتی از قبیل قیمت، نحوه پرداخت خسارت، تخفیف‌های ارائه‌شده و… وجود دارد، بیمه بدنه برخلاف بیمه ثالث که تقریباً قیمت یکسانی دارد، دارای شرایط و قیمت‌های متفاوتی است؛ که این خود انتخاب بهترین بیمه بدنه را برای مشتری کمی پیچیده می‌کند
تعریف بهترین بیمه بدنه به شرایط و نیازهای هر فرد بستگی دارد. مثلا برای یک نفر فقط ارزان بودن بیمه مهم است و برای شخص دیگر پوشش های بیمه ای کامل و مناسب.

تخفیف بیمه بدنه خودرو چطور محاسبه می‌شود؟

تخفیفات بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند؛
تخفیفات اصلی شامل موارد زیر است:
تخفیف خودرو صفر کیلومترتخفیف خودروی صفر کیلومتر بین 20 تا 30 درصد در نظر گرفته می شود.
تخفیف عدم خسارتاین تخفیف به ازای تعداد سال هایی که از بیمه بدنه خود استفاده نکرده باشید، به شما تعلق می گیرد. تخفیف عدم خسارت در اکثر شرکت ها 4 ساله و در برخی شرکت های بیمه 5 ساله اعمال می شود. ترتیب تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه در جدول زیر قابل مشاهده است:
سال اول: %25
سال اول: %35
سال اول: %45
سال اول: %60
بیشتر شرکت های بیمه تخفیف کامل (%70) را 4 ساله اعمال می کنند.

تخفیف نقدی:این تخفیف مربوط به پرداخت نقدی حق بیمه است و در تمام شرکت ها 10 درصد در نظر گرفته می شود.
تخفیفات فرعی شامل موارد زیر است:

چه خودروهایی تحت پوشش بیمه بدنه قرارنمی‌گیرند؟

برای خودروهایی که از تولید و مونتاژ قطعات آن بیش از ۱۰ سال گذشته باشد، درازای هرسال اضافی ۵% درصد به نرخ حق بیمه بدنه اضافه می‌شود.
برای خودروهای بالای ۲۰ سال صدور بیمه‌نامه نیازمند مجوز است.

تمدید بیمه بدنه خودرو

برای تمدید بیمه‌نامه با همان شرکت قبلی، در صورت مراجعه ( تا ۲۴ ساعت ) قبل از انقضای تاریخ بیمه‌نامه قبلی، نیازی به بازدید ماشین نیست، بنابراین به‌منظور پیوسته بودن تاریخ اعتبار بیمه‌نامه حداقل ۷۲ ساعت قبل از مهلت پایان بیمه‌نامه جهت تمدید آن اقدام فرمایید.
در صورت تغییر شرکت بیمه و یا حداقل یک روز فاصله افتادن، تمدید بیمه بدنه نیازمند کارشناسی می‌باشد.

دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو

اگر در تصادفی شما مقصر حادثه باشید و یا خسارت واردشده به خودروی شما بیشتر از میزان سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث مقصر حادثه باشد، می توانید برای دریافت خسارت از بیمه بدنه خودروی خود اقدام کنید. مراحل دریافت خسارت به شرح زیر است:
* بیمه گذار موظف است حداکثر 5 روز بعد از تاریخ حادثه، خسارتی که به وسیله نقلیه خود وارد شده است را به شرکت بیمه اعلام کند.
* بیمه گذار باید با مراجعه به یکی از مراکز نیروی انتظامی و یا راهور اقدام به اخذ کروکی نماید.
* زیان دیده موظف به مراجعه به شرکت های بیمه و انجام پیگیری های لازم می باشد.
* بیمه گذار باید خودروی خود را به یکی از تعمیرگاه های مجاز و یا یکی از پارکینگ های مخصوص به شرکت بیمه منتقل کند.
* پس از انتقال خودرو به تعمیرگاه و یا پارکینگ شرکت بیمه، کارشناس شرکت بیمه برای ارزیابی میزان خسارت از خودرو بازدید می نماید.
* مرحله بعدی بازسازی و تعمیر کامل خودرو می باشد.
* پس تکمیل و اتمام تعمیرات، کارشناس بیمه گر برای اطمینان از سلامت خودرو برای بار دوم از خودرو بازدید می کند.
* چک خسارت توسط شرکت بیمه به مالک خودرو پرداخت می شود.
* در نهایت بیمه گذار باید اقدام به ترمیم سرمایه اتومبیل خود نماید.

تعهدات بیمه گذار در خرید بیمه بدنه چیست؟

یک

رعایت اصل حسن نیت

ر فرآیند خرید بیمه بدنه، اطلاعات مختلفی توسط متقاضی خرید به شرکت بیمه ارائه میشود که برخی از این اطلاعات، مهم و حیاتی و برخی دیگر غیرحیاتی هستند و اهمیت چندانی ندارند. شرکتهای بیمه بنا بر قانون، اصل را بر حسن نیت میگذارند.
البته بنا بر قانون و آنچه در واقعیت رخ میدهد، صدور بیمه بدنه، صرفاً بعد از کارشناسی توسط نماینده بیمه صورت میگیرد و این موضوع نشان میدهد عملاً شرکتهای بیمه به هر دادهای که توسط مشتری ارائه میشود اعتماد چشمبسته نمیکنند.
فراتر از ذکر کلیشههای همیشگی درباره رعایت اصول اخلاقی، توجه به این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که مطابق قانون، درصورتیکه بیمه‌گذار مطلبی را از دید شرکت بیمه‌گر پنهان کند یا بر خلاف واقعیت اظهار کند، حتی اگر مطلب کتمانشده یا خلاف واقع اظهارشده هیچگونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بیمه از تاریخی که منعقد شده است، باطل میشود.
دو

پرداخت مبلغ بیمه

در صورتی که پرداخت حق بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه گذار یک یا چند قسط از اقساط حق بیمه را پرداخت نكند، بیمه گر می تواند بیمه نامه را فسخ نماید.
حال، در صورتی که بیمه‌گر به هر دلیلی بیمه را به دلیل عدم پرداخت اقساط، فسخ نکرده باشد، در هنگام بروز حادثه، پرداخت خسارت بر مبنای شرایط خصوصی مندرج در بیمه‌نامه صورت میگیرد.
سه

اعلام نمودن خسارت

طبعاً افراد به این دلیل بیمه بدنه یا هر بیمه دیگری را خریداری میکنند که در هنگام بروز حادثه از آن استفاده کنند. طبق قانون، در صورت بروز حادثه، بیمه‌گر موظف است حداکثر تا 5 روز کاری از تاریخ رخداد حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کند یا حداقل از طریق پست سفارشی این موضوع را اطلاعرسانی نماید.
لاوه بر این، بیمه‌گذار باید مدارک لازم و سایر اطلاعات راجع به حادثه و خسارت واردشده به خودرو راکه از وی خواسته میشود، در اختیار بیمه‌گر قرار دهد. اگر بیمه‌گذار از ارائه هر یک از موارد مذکور خودداری کند، بیمه‌گر میتواند ادعای خسارت وی را رد کند.
البته درصورتیکه بیمه‌گذار به دلایلی موجه از ارائه اطلاعات خودداری کرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد و شرکت بیمه خسارت وی را پرداخت میکند.
چهار

اعلام نمودن خسارت

طبعاً افراد به این دلیل بیمه بدنه یا هر بیمه دیگری را خریداری میکنند که در هنگام بروز حادثه از آن استفاده کنند. طبق قانون، در صورت بروز حادثه، بیمه‌گر موظف است حداکثر تا 5 روز کاری از تاریخ رخداد حادثه، به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کند یا حداقل از طریق پست سفارشی این موضوع را اطلاعرسانی نماید.
لاوه بر این، بیمه‌گذار باید مدارک لازم و سایر اطلاعات راجع به حادثه و خسارت واردشده به خودرو راکه از وی خواسته میشود، در اختیار بیمه‌گر قرار دهد. اگر بیمه‌گذار از ارائه هر یک از موارد مذکور خودداری کند، بیمه‌گر میتواند ادعای خسارت وی را رد کند.
البته درصورتیکه بیمه‌گذار به دلایلی موجه از ارائه اطلاعات خودداری کرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد و شرکت بیمه خسارت وی را پرداخت میکند.
پنج

عدم اظهارات غیر واقعی

در صورتی که بیمه گذار به قصد تقلب، اطلاعات نادرستی در خصوص خسارت و كیفیت وقوع حادثه به شرکت بیمه ارائه دهد و یا مدارک جعلی عرضه كند، بیمه گر می تواند هیچ گونه خسارتی به بیمه گذار پرداخت ننماید.
شش

اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت

درست است که در صورت سرقت خودرو یا وقوع تصادف برای آن یا حوادث دیگری که تحت پوشش بیمه بدنه خودرو هستند، شرکت بیمه خسارت بیمه‌گذار را جبران میکند اما طبق قانون بیمه‌گذار موظف است احتیاطهای لازمی را که هر کس عرفاً از خودروی خود میکند، انجام دهد.
درصورتیکه ثابت شود بیمه‌گذار عمداً، اقدامات احتیاطی لازم را انجام نداده است، بیمه‌گر میتواند با این استدلال که بیمه‌گذار نسبت به مراقبت از مال خود قصور کرده است، خسارت پرداختی به وی را کاهش دهد.
هفت

اجتناب از جا‌به‌جایی خودرو

در صورت بروز حادثه بیمه گذار باید از جابجایی خودرو خودداری نماید؛ مگر اینکه به حكم مقررات یا دستور مقامات انتظامی باشد و یا اینکه جابجایی برای نجات خودرو و کاهش خسارت صورت بگیرد.
هشت

عدم تعمیر خودرو بدون هماهنگی با بیمه گر

بیمه گذار نباید بدون هماهنگی با بیمه گر و پیش از نهایی شدن مراحل پرداخت خسارت، خودروی خود را تعمیر کند.

انتقال بیمه بدنه به شخص دیگر

بیمه بدنه اتومبیل برای شخص بیمه‌گذار است و در صورت خرید خودروی جدید، قابلیت انتقال به خودروی جدید را دارد. کافیست با ارائه مدارکی مانند کارت ماشین و مشخصات خودروی جدید به شرکت بیمه خود مراجعه کنید و با الحاقیه تغییر نوع سیستم و قیمت جدید، بیمه‌نامه را خودروی جدید انتقال دهید. باید بدانید که خودروی جدید نیاز به بازدید کارشناس دارد.

خسارت بیمه بدنه را چگونه دریافت کنیم؟

خسارت واردشده به خودرویی که دارای بیمه بدنه است، اصطلاحاً میتواند خسارت کلی یا جزئی باشد. خسارت کلی، هنگامی به وقوع میپیوندد که خودرو دچار خسارتی جبرانناپذیر شود.
به طور دقیق، هنگامی که خودرو به سرقت رود و تا 60 روز پیدا نشود یا زمانی که مجموع هزینه‌های تعمیر و تعویض قسمتهای زیاندیده خودرو به همراه هزینه‌های نجات از سه چهارم قیمت روز خودرو در هنگام حادثه بیشتر باشد.

خسارت کلی

هنگامی که خسارت کلی رخ میدهد، ارزش بازیافتی احتمالی و کسوراتی که در قرارداد بیمه مقرر شده است، کسر میشود و هزینه متعارف نجات و حمل خودرو به آن اضافه میشود؛ به شرطی که از کل سرمایه بیمه شده بیشتر نشود.
ارزش بازیافتی خودرو توسط بیمه‌گر معین می‎شود. حال درصورتیکه بیمه‌گذار با ارزش تعیینشده موافقت نکند، بیمه‌گر پس از تملک خودرو، با کسر فرانشیز بیمه بدنه و سایر کسورات قانونی به همراه هزینه‌های متعارف نجات و حمل مبلغ باقیمانده را به بیمه‌گذار پرداخت میکند.
پس از آنکه خسارت کلی به بیمه‌گذار پرداخت شود، قرارداد بیمه تمام میشود. درصورتیکه مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد، حق بیمه باقیمانده تا تاریخ سررسید به بیمه‌گذار بازگردانده میشود.
اگر تا یک سال بعد از آنکه خسارت وسیله نقلیه سرقتشده پرداخت شد، پیدا شود، بیمه‌گر موظف است پس از فروش خودرو، سهم بیمه‌گذار را از مبلغ دریافتشده با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر نموده است به وی بپردازد.

خسارت جزئی

هر خسارتی که کلی نباشد، جزئی محسوب میشود. ملاکی که با توجه به آن خسارت جزئی تعیین میشود، هزینه تعمیر است که شامل دستمزد، قیمت روز لوازم پس از کسر استهلاک و فرانشیز بیمه بدنه میشود. ضمناً هزینه نجات و حمل تا حد مقرر به بیمه‌گذار پرداخت میشود.

آیا بیمه بدنه خارج از کشور هم خسارات را پوشش میدهد؟

مطابق قانون، پوششهای قرارداد بیمه بدنه به صورت پیشفرض مربوط به خسارتهایی است که در محدوده جغرافیایی کشور رخ میدهد. البته با خرید پوشش اضافی ترانزیت میتوان بیمه‌گر را نسبت به حوادث خارج از کشور متعهد کرد.

مراحل خرید بیمه بدنه از یوبیم

1- ورود به وب‌سایت یوبیم و گزینه بیمه بدنه را انتخاب کیند
2- مشخصات خودروی خود را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید. مشخصاتی مثل: نوع خودرو، مدل خودرو، سال ساخت خودرو، ارزش خودرو و...
3- در مرحله بعد می توانید نرخ و شرایط بیمه بدنه خودروی خود را در برترین شرکت های بیمه کشور مشاهده و با هم مقایسه کنید و بر اساس نیازها و اولویت های خود یکی از بیمه ها را انتخاب نمایید.
4- پس از تأیید اطلاعات در مرحله بعد باید اطلاعات شخصی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و ... را وارد نمایید و سپس عکس پشت و روی کارت خودرو و بیمه نامه قبلی خود را ارسال کنید.
5- در مرحله نهایی می توانید نحوه پرداخت حق بیمه (پرداخت آنلاین یا پرداخت در محل) را انتخاب کرده و هزینه بیمه نامه خود را به یکی از این دو روش پرداخت کنید.
6- بیمه نامه شما در کمترین زمان ممکن صادر شده و به صورت رایگان به آدرس مورد نظرتان ارسال خواهد شد.
در خرید از یوبیم هیچ مبلغ اضافهای نسبت به نمایندگیهای بیمه دریافت نمیشود.
خرید از سامانه یوبیم به صورت ساده طراحی شده است تا شخص حین فرآیند خرید دچار سردرگمی و اشتباه نشود. با این حال، در هر لحظهای که نیاز به مشاوره با ما داشتید، میتوانید از بخش چت وبسایت یا به وسیله تماس تلفنی، با ما در تماس باشید.