بیمه خودرو | تاریخچه بیمه خودرو در ایران و جهان

بیمه خودرو | تاریخچه بیمه خودرو در ایران و جهان

مسلم است که پیش از اختراع خودرو، بیمه خودرو وجود نداشته است؛ بنابراین می‌توانیم پدید آمدن این نوع بیمه را در جهان مربوط به زمان بعد از اختراع خودرو بدانیم.

تاریخچه بیمه خودرو در جهان

با گذشت سال‌ها از ورود ماشین بخار به صنعت حمل و نقل و ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا در سال ۱۸۹۳، اولین بیمه خودرو در سال ۱۸۹۸صادر شد.

اولین بیمه خودرو، در سال ۱۸۹۸ و پنج سال بعد از ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا صادر شد.

استفاده گسترده از اتومبیل در شهرها، پس از جنگ جهانی اول آغاز شد. با توجه به اینکه اتومبیل‌ها از هر وسیله نقلیه‌ای که تا آن زمان در مناطق مسکونی استفاده می‌شد، سریعتر و خطر ناک تر بود، با این حال در هیچ کشوری، بیمه اتومبیل بصورت اجباری در نیامده بود و رانندگان و دارندگان خودرو، اغلب هزینه‌های قابل توجهی را در تصادفات متحمل می‌شدند.

ایالت ماساچوست آمریکا در سال ۱۹۲۷ برای نخستین بار، قانون بیمه مسئولیت خودرو را برای دارندگان خودرو اجباری کرد و ده سال پس از آن، این بیمه در تمام آمریکا اجباری شد. 

در بریتانیا هم در سال ۱۹۳۰ تمام صاحبان خودروها و رانندگان در جاده‌های عمومی، برای هرگونه تصادف، آسیب یا مرگ اشخاص ثالث بیمه شدند.

آلمان نیز در سال ۱۹۳۹ قانون مشابهی را به تصویب رساند و پس از آن کشورهای دیگر، یکی بعد از دیگری به پشتوانه قانون، افراد دارنده خودرو را ملزم به پرداخت هزینه در قبال بیمه مسئولیت خودرو بیمه شخص ثالث کردند تا به این وسیله، هزینه خسارت‌های وارد شده به راننده کمتر از پیش شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا، بیمه مسئولیت خودرو یا هر وسیله نقلیه موتوری که آن را تحت عنوان بیمه شخص ثالث می‌شناسیم، قبل از استفاده در جاده‌های عمومی، اجباری است. اگرچه در برخی از کشورها، این بیمه، اجباری تلقی نمی‌شود.

به طور مثال، در کشور نیوزلند، بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اختیاری محسوب می‌شود؛ ولی تنها ۴ درصد از رانندگان این کشور، آن را خریداری نمی‌­کنند.

بیمه خودرو
بیمه خودرو

هم‌اکنون در مناطقی با طرح “pay-as-you-drive” بیمه خودرو و راننده، بصورت خودکار، از طریق مالیات بر بنزین پرداخت می‌شود. در این طرح شارژ بیمه، بر پایه کارکرد کیلومتر طی شده در هر خودرو انجام می‌پذیرد، که این امر می‌تواند به افزایش بهره وری بی نجامد.

بیشتر بخوانید: بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ راننده محور می شود! بیمه به جای خودروها به رانندگان تعلق میگیرد

تاریخچه بیمه خودرو در ایران

در ایران،  قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که به بیمه شخص ثالث خودرو معروف است، در ۲۹‌ دی ماه سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید تا بیمه گزار را در مقابل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث پس از وقوع حوادث بیمه کند و این اتفاق در حالی رخ داد که هنوز بیمه مرکزی ایران تشکیل نشده بود.

بیمه مرکزی ایران در سال ۱۳۵۰، با افزایش فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور تأسیس شد که وظایفی را مانند تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه‌ها و مقررات، توسعه و تعمیم بیمه و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های بیمه‌ای و… بر عهده داشت.

خدماتی که شرکت های بیمه در زمینه بیمه خودرو ارائه می دهند به شرح زیر است:

بیمه شخص ثالث

در دنیای امروز و در همه جوامع انسانی، قبول مسئولیت کارهای هر فرد جزو اصول مورد پذیرش است و هر وقت از طرف فرد به دیگران خسارت و ضرری وارد شود باید آن را جبران نماید.

بیمه ثالث از انواع رایج بیمه مسئولیت است و این بیمه‌نامه اجباری، مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد و به اختصار بیمه ‌شخص ثالث نامیده می‌شود؛ این قانون برای حمایت از همه زیان دیدگان حوادث رانندگی غیر از راننده مقصر در مقابل هزینه‌های درمان، خسارت و فوت در تاریخ ۱۳۴۷/۱۰/۲۳ از سوی مجلس شورا تصویب گردید.

شخص ثالث کیست؟

به همه افراد و کسانی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو و یا موتورسیکلت به آنها خسارت بدنی و یا مالی وارد کند به جز خود راننده‌ی مقصر حادثه، شخص ثالث گفته می‌شود.

علت نامگذاری بیمه شخص ثالث چیست؟

در پوشش بیمه ‌شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گذار شخص اول، شرکت بیمه یا بیمه‌‌گر شخص ثانی و همه افراد ‌زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه شخص ثالث هستند.

البته طبق قوانین جدید، راننده نیز تحت پوشش بیمه ای با عنوان «بیمه حوادث راننده»، که به تازگی بخشی از بیمه ثالث است قرار می‌گیرد. بیمه حوادث راننده خسارت‌های مرتبط با فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان راننده مقصر را پرداخت می‌نماید.

بیمه شخص ثالث

خسارت بیمه شخص ثالث

اگر قصد داشته باشیم مفهوم «خسارت» را به صورت کلی در بیمه ثالث توضیح دهیم، باید آن را به دو گروه تقسیم کنیم:

خسارت‌های جانی یا همان خسارت بدنی و خسارت‌های مالی یا همان خسارت مادی

خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب جسمی که به اشخاص ثالث در اثر حوادث و توسط خودروی بیمه‌شده وارد شود و یا باعث مرگ فرد شود خسارت جانی گفته می‌شود. 

بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی را به وسیله پرداخت دیه یا ارش (ارش نوعی از دیه است که مقدار آن مشخص نشده و توسط پزشکی قانونی و رای دادگاه تعیین می‌شود) جبران می‌نماید.

دیه به بروز هر نوع آسیب، شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی (جزیی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا فوت شخص ثالث تعلق می‌گیرد و توسط بیمه ثالث فرد مقصر حادثه قابل پرداخت است.

خسارت‌های مالی در بیمه شخص ثالث

به هر نوع آسیب و خسارت که به اموال مردم (اشخاص ثالث) وارد شود، خسارت مالی گفته می‌شود. از مصادیق خسارت مالی می‌توان به خسارت‌های وارد شده به خودروها در تصادفات اشاره کرد؛ این خسارت‌ها توسط بیمه شخص ثالث مقصر حادثه قابل پرداخت است.

بیشتر بخوانید: بیمه ثالث | سوالات متداول و پر تکرار مالکان خودرو در مورد بیمه شخص ثالث

بیمه بدنه خودرو

پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی های بیمه گزاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آنها و ایجاد هزینه های پرداخت خسارت میگردد را کاهش می دهد یا از میان می برد.

در بیمه های بدنه بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیل هایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند و این قابلیت در مرحله اول از دو راه اثبات میگردد:

سال ساخت اتومبیل

حداکثر بیش از ۱۰ سال از تولید و مونتاژ وسایل نقلیه سواری در زمان معرفی و صدور بیمه نامه نگذشته باشد،البته برای پوشش بیمه بدنه اتومبیل های سواری با قدمت ۱۰ سال ساخت برای هر سال ۵% اضافه بر نرخ بعنوان قدمت سال ساخت در نظر گرفته و بر حق بیمه های اصلی اضافه گردیده و صدور بیمه نامه برای اتومبیل هایی که بیش از ۲۰ سال از ساخت آنها گذشته باشد نیاز به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل دارد.

بازدید اولیه از اتومبیل

راه دیگر اثبات قابلیت پوشش بیمه بدنه برای اتومبیل های معرفی شده،کارشناسی بازدید اولیه از وسیله نقلیه معرفی شده توسط کارشناس مورد تأیید شرکت است که کارشناس مزبور باید دارای مجوز کارشناسی بازدید اولیه و کد اختصاصی بوده و گزارش مربوطه را جهت صدور بیمه نامه بدنه تهیه نماید.

بیشتر بخوانید: بررسی شرایط دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف و مراحل و مدارک لازم برای دریافت آن

یزدان فرهادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *