اینشورتک یا فناوری بیمه چیست؟ تاثیراتی که اینشورتک‌ها بر صنعت بیمه گذاشتند

اینشورتک یا فناوری بیمه چیست؟ تاثیراتی که اینشورتک‌ها بر صنعت بیمه گذاشتند

صنعت بیمه ازسال‌ها پیش جهت بهبود شرایط خود از تکنولوژی‌های گوناگونی بهره گرفته است. در سال‌های اخیر اینشورتک‌ نفوذ بسیاری دراین صنعت داشته اند و منجر به تغییرات بسیاری در این صنعت شده اند.

اینشورتک یا فناوری بیمه چیست؟

اینشورتک به معنای استفاده از نوآوری­های تکنولوژی جهت صرفه­ جویی و بهره ­وری از مدل فعلی صنعت بیمه است.

اینشورتک کلمه‌ای ساخته شده از دو کلمه‌ی Insurance و Technology و الهام گفته شده از اصطلاح فینتک (Fintech) می‌باشد. باوری که مانند نیروی محرک موجب فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه می‌شود این است که صنعت بیمه آماده‌ی پذیرش نوآوری و جذب تکنولوژی است.

اینشورتک در حال تغییر صنعت بیمه به سمت تکنولوژی‌های جدید جهت بهبود تجربه مشتری، تسهیل استراتژی مدیریت و افزایش رقابت در این حوزه می‌باشد.

به این نکته دقت کنید که از کلمه‌ی “تغییر” استفاده شده است نه “تحول”. اوبر در صنعت تاکسیرانی به عنوان یک تحول‌آفرین شناخته می‌شود اما اینشورتک (گاهی “insuretech” یا “instech” نیز نامیده می‌شود) چنین تحولی در صنعت بیمه ایجاد نمی‌کند. این تغییرات تنها در جهت کارآمد، پایدار و چابک کردن این صنعت است.

اثرات اینشورتک در صنعت بیمه

اینشورتک


فرض کنید شخصی می‌خواهد سفری کوتاه به شرق آسیا داشته باشد. مطمئناً او ترجیح می‌دهد به جای مراجعه به بیمه و پر کردن فرم‌های طولانی، بیمه‌ی خود را تنها با چند کلیک در تلفن همراه خود دریافت کند. همچنین کسی که در مدت کوتاهی سفر می‌کند، بیمه‌ای بسیار ارزان‌تر از یک مسافرت طولانی احتیاج دارد.

اینشورتک صنعت بیمه را مجبور می‌کند تا کالا‌ها و خدمات خود را در سطع بالاتری به مشتریان ارائه دهد. آنچه که در اینشورتک اهمیت دارد این است که رویه سنتی طریقه انجام کار کنار گذاشته شده و با استفاده از ابزار‌های جدید، شرایط به طوری مساعد شود تا مشتریان به راحتی بتوانند بیمه خود را کنترل کنند از مزایای ویژه‌ی آن بهره برند.

چالش اینشورتک این است که بتواند برای مشتریان جذاب باشد و بدین منظور نیاز است که محصولات متناسب با نیاز افراد باشند. روش سنتی ارائه یک محصول مشترک به تمامی مشتریان در اینشورتک پذیرفته نیست.

در همین راستا استارتاپ‌ها و بازیکنان جدیدی وارد بازار بیمه می‌شوند و در کنار آن‌ها خود شرکت‌های بیمه نیز در تلاشند تا خدمات خود را مطابق با نیاز بازار تغییر دهند. در این میان، این مشتری است که تصمیم می‌گیرد خدمات کدامیک از این دو گروه را استفاده نماید.

نوآوری‌های اینشورتک در صنعت بیمه

تکنولوژی های P۲P

p2p  یا peer-to-peer یا همان فناوری توزیع فایل شبکه‌ای کامپیوتری است که بیشتر از هر چیز به قدرت محاسباتی و پهنای باند کامپیوترهای اعضای خود وابسته است.

این فناوری نیز در صنعت بیمه تاثیر بسیاری داشته است. به کمک این فناوری شرکت‌های بیمه ‌می‌توانند بیمه‌های گروهی و همچنین تخفیف‌های جذاب و هیجان انگیز گروهی جهت جذب مشتریان ارائه دهند.

اینترنت اشیاء (IOT)

اینترنت اشیاء (IOT)

اینترنت اشیاء به صورت ساده، به نقطه ای از زمان که در آن نسبت به انسان‌ها، تعداد اشیاء بیشتری به اینترنت متصل باشند گفته می‌شود.

از این طریق وسایل و اشیائی که به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنیم ( نظیر خودرو، منازل و تجهیزات درون آن ، گوشی و …) از بستر اینترنت جهت اتصال و تبادل داده به یکدیگر استفاده می‌نمایند.

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت بیمه عاملی تأثیرگذار در افزایش قدرت شرکت‌های بیمه است. به کمک این فناوری کارها با سرعت بالایی انجام شده و پرداخت خسارت بیمه با بازدهی بالایی انجام می‌گیرد.

با بهره‌گیری از این نوآوری، دیگر نیازی به تکمیل فرم‌های بی‌شمار توسط بیمه‌گذار نیست و کافیست وی برای دریافت خسارت بیمه عکس گرفته و از طریق اپلیکیشن موبایلی، آن را به شرکت بیمه‌گر ارسال کند.

شرکت بیمه‌گر نیز با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از بیمه‌گذار به دست آورد و با استفاده از اطلاعات شخصی افراد تعامل بیشتری با بیمه‌گزار داشته و بسته‌های اختصاصی هر شخص را متناسب با نیازهایش به او پیشنهاد دهد.

هوش مصنوعی (AI)

اینشورتک

امروزه این تکنولوژی نقش بسیار مهم و حیاتی در صنعت بیمه داشته و به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا به درستی نیازهای مشتریان را شناسایی کرده، تعامل مناسب با آنها برقرار کرده و در نتیجه خدمات بهتری به آنها ارائه دهند.
امروزه با پیشرفت قابل ملاحظه هوش مصنوعی و ورود آن به چرخه خدمات مشتریان بخش عمده ای از تحلیل ها و انجام اموراداری به این حوزه سپرده شده است در تکنولوژیهای امروزه بیمه نیز این ماشینها نقشی بسیار مهم وحیاتی ایفا می نمایند. این ماشینها امکان استفاده از مجموعه داده های جدید و غیرساختاری را فراهم آورده اند.

چت باتها

بیمه

خب هرچه برایتان از ماشین های هوش مصنوعی در تکنولوژی بیمه گفتیم درحال اجرا بوده و با سرعت در حال توسعه می باشد؛ اما یکی دیگر از شیوه های جدید ورود تکنولوژی به صنعت بیمه که به همراهی هوش مصنوعی درجهت ارائه خدمات به بیمه گرها و مشتریان فعالیت می نماید چت باتها هستند

در واقع چت باتها به عنوان پلی درجهت بررسی وضعیت ریسک مشتریان و انتقال آن به ماشین های هوش مصنوعی عمل می نمایند.

آنان این قابلیت را دارند تا بر اساس میزان اطلاعات مشتریان، میزان سواد ودرک آنها از تکنولوژی، نوع درخواست و تاریخچه عملیات انجام شده برای آن مشتری با آنها وارد تعامل گردیده و با گرفتن اطلاعات موجود این موارد را انتقال دهند.

این امر باعث بوجود آمدن فضایی جالب و یکدست در صنعت بیمه گردیده و امکان مناسبی رابرای بیمه گران فراهم می نماید تا از میزان محبوبیت مشتریان و راهکارهای مناسب برای برخورد با مخاطبین و مراجعه کنندگان خود اطلاعات کافی داشته  وتصمیمات لازم را دراین خصوص بگیرند.

همینطور فرصت صرفه جویی در وقت وزمان را به هردو طرف یعنی بیمه گران ومشتریان خواهدداد. تصورکنید ازطریق یک تلفن همراه و یک برنامه کاربردی در شبکه ارسال متن و بررسی آن چقدرزمان خواهدبرد؟

چت باتها به سادگی این زمان را کاهش داده و نه  تنها  موجب سهولت درکار خواهند شد بلکه زمان را به طرز چشمگیری برای مذاکرات و یا تعاملات کاهش خواهند داد.

چالش‌های شرکت‌های اینشورتک

  • در اینشورتک‌ها به دلیل پیچیدگی بالا محصولات و خدمات،‌ ایجاد نوآوری و خلاقیت در ارائه محصول سخت و زمان بر است.
  • صنعت بیمه به دلیل پیچده بودن محصولات و خدمات نسبت به جذب تکنولوژی و ایجاد ت نوآوری در ارائه خدمات بهتر به مشتریان مقاوم بوده و به همین دلیل مشتریان اعتماد لازم را به اینشورتک‌ها ندارند.
  • صنعت بیمه ذاتاً ریسک‌ناپذیر است و قوانین موجود در آن نیز مانعی برای ایجاد تغییرات تکنولوژیکی در این صنعت است

بیشتر بخوانید: بیمه ثالث | سوالات متداول و پر تکرار مالکان خودرو در مورد بیمه شخص ثالث

شرکت‌های اینشورتک در صنعت بیمه

اینشورتک‌ Brolly

اینشورتک‌ Brolly


این استارتاپ یکی از اولین اینشورتک‌هایی است که برای مدیریت پروسه‌های خود از هوش مصنوعی استفاده می‌نماید. این شرکت با فراهم کردن ابزار‌هایی به وسیله هوش مصنوعی (AI)، روش‌های سنتی خرید بیمه را کنار گذاشته و به مشتریان خود اجازه می دهد تا بیمه مناسب خود را پیدا کرده و خریداری کنند.

این شرکت بریتانیایی رویه پردردسر خریداری بیمه را از طریق هوش مصنوعی به روشی ساده و دلپذیر تبدیل می‌کند. تکنولوژی هوش مصنوعی بی‌شک یکی از پیشرو ترین ترند‌های فناوریست و پتانسیل‌های بالایی برای ایجاد تغییرات بزرگ در تمامی صنایع دارد.

کاربران از طریق این اپلیکیشن می‌توانند انواع بیمه را شناسایی کرده و مناسب ترین آن را خریداری کنند. به وسیله اپ این شرکت می توان بیمه های مسافرتی، بیمه خودرو و بسیاری از بیمه‌های دیگر را خریداری کرد.

همچنین می‌توانند بیمه نامه تمام شرکت‌هایی که در گذشته استفاده کرده‌اند را در آن رویت کنند. این امر دیدگاه شما را به موقعیت فعلی خود بهبود می‌بخشد و بر اساس آن می‌توانید در آینده تصمیمات هدفمند تری را اتخاذ نمایید.

اینشورتک Cuvva

اینشورتک Cuvva

این شرکت بیمه برای رانندگان خودرو در میان شرکت‌های اینشورتک بسیار جذاب است. آنچه که این شرکت را از سایر اینشورتک‌ها متمایز می‌کند ارائه بیمه خودرو کوتاه مدت( ساعتی) به مشتریان است.

از طریق این شرکت افرادی که به صورت مداوم از خودرو خود استفاده نمی‌کنند و نیازیه به بیمه‌های بلند مدت با هزینه‌های بالا ندارند می‌توانند از بیمه‌های کوتاه مدت و ارزان این شرکت که در بازه ۱ ساعت تا ۲۸ روز هستند استفاده کنند. مشتریان می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایلی به تمامی خدمات این شرکت دسترسی داشته باشند.

اینشورتک Neos

اینشورتک Neos

با توجه به پیشرفت اینترنت اشیا (IoT)، بیمه مسکن تغییرات گسترده‌ای یافته است. با استفاده از سخت‌افزار‌ها و سنسور‌های کار گذاشته در منزل می‌توان روند اتفاقاتی که در منزل رخ می دهد را کنترل کرد.

همچنین با اتصال و نمایش این سنسور‌ها بر روی یک اپلیکیشن موبایلی، به راحتی می‌توان مانیتوریگ را از طریق تلفن همراه انجام داد. برای مثال در هنگام آتش سوزی یا سیل، مشتریان دسترسی سریع‌تری به کمک خواهند داشت.

بیمه Neos مجموعه‌ای از دستگاه‌های فعال IoT را برای مشتریان فراهم می‌نماید تا بر روی اپلیکیشن موبایلی، دید کلی از تمام زوایای خانه‌ی خود داشته باشند و در صورت نیاز بتوانند به سرعت مشکل را بر طرف کنند. این دستگاه‌ها شامل ردیاب‌ها، دوربین‌های مدار بسته، سنسور‌های دود و سنسور‌های در می‌باشند.

تکنولوژی IoT یکی اجزاء مهم و حیاتی برای رشد اینشورتک است چرا که اطلاعات بسیار گسترده‌ای که تا به حال نا‌مشخص و مبهم بوده‌اند را برای شرکت‌های بیمه فراهم می‌نمایند.

این تغییر در نهایت به نفع مشتری نیز خواهد بود، زیرا این امر می‌تواند سیاست‌گذاری‌های بیمه را تغییر داده و در همین راستا بیمه بتواند تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری داشته باشد.

اینشورتک Fony

این شرکت از جمله اینشورتک‌هایی است که در زمینه فروش بیمه برای گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های تناسب اندام و سایر ابزارهای تکنولوژی فعالیت می‌کند.

اینشورتک  Fony در شش ماه گذشته دست به اقدامی هیجان انگیز کرده است. این شرکت موبایل‌های بیمه شده‌ای را که بیمه‌گذاران در مترو جا گذاشته بودند را شناسایی کرده و با موبایل‌های جدید جایگزین کرد.

بیشتر بخوانید: بیمه مسافرتی | بررسی نرخ بیمه مسافرتی عوامل موثر بر آن و خرید ارزان ترین بیمه مسافرتی

در واقع زمانی که بیمه‌گذار به خانه بر می‌گردد و متوجه می‌شود گوشی خود را جا گذاشته است می‌بیند شرکت Fony موبایل جدیدی را برای او فرستاده است و این باعث شگفتی بیمه گذار می‌شود. 

بیشتر بخوانید: بررسی شرایط دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف و مراحل و مدارک لازم برای دریافت آن

یزدان فرهادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *